Rina Yoo
Small Talk, Small Things (2019)
for Fixed Media

It works for 24-channel stereophonic sound system. I imagined a cautious and endless chatter between something that is very small, invisible but everywhere.


photo by Tae-wook Kang, 2014

Rina Yoo (born in Okcheon, Chungcheongbuk-do, 1986) started the music with Korean traditional vocal music (folk songs of Gyeonggi). After that, she studied composition at Gugak National High School and Seoul National University and currently is studying electronic music in the doctoral course at the graduate school of the same university. She was awarded at Dong-A Traditional Music Competition, Joong-Ang Music Competition, etc. Her works have been performed in Chosun Ilbo New Artist Concert, Pan Music Festival, and Seoul Contemporary Music Festival.

She is trying to create ‘some kind of undefined music’ that is stylish but not very unfamiliar and can be enjoyed by the public as well. She feels that the distinction between traditional, western and virtual instruments, the electronic, traditional and contemporary music is only a ‘musical language’ that helps with expression, and that she has a calling for learning various musical methods and shaking and mixing them and ultimately ‘making and playing music that Rina can do best.’

Recent Works
  • A Song for Us for a Voice, Accordeon, 25-string Gayageum and Percussion (2019)
  • Miryang, Arirang for 25-string Gayageum and Piano (2019)
  • Sound Explorer for Sanjo Gayageum and electroacoustics (2019)
  • Limited coexistence for four 25-string Gayageums (2018)


유리나
고정 미디어를 위한
⟨아주 작은 것들의 소소한 이야기⟩ (2019)

24채널 입체 음향을 위한 작품이다. 보이지 않을 만큼 작은, 그러나 어디에나 있는 무언가들의 조심스럽고 끊임없는 수다를 상상하며 만들었다.


사진: 강태욱, 2014

유리나(1986년 충청북도 옥천 출생)는 한국 전통 성악(경기 민요)으로 음악에 입문하였다. 그 후 국립 국악 고등학교와 서울 대학교에서 국악 작곡을, 대학원에서 서양 음악 작곡을 공부하였고, 현재는 동 대학원 박사과정 전자 음악 전공을 휴학 중이다. 동아 국악 콩쿠르, 중앙 음악 콩쿠르 등에서 수상하였고, 조선일보 신인 음악회, 범음악제, 서울 창작 음악제 등에서 작품이 연주되었다.

유리나는 세련되지만 크게 낯설지 않은, 음악 비전공자도 관심을 갖고 즐길 수 있는 ‘정의되지 않은 어떤 음악’을 만들기 위해 노력하고 있다. 그는 국·양악기, 가상 악기, 전자음향 혹은 현대 음악, 전통 음악 등의 구분은 표현을 돕는 ‘음악적 언어’ 중 하나일 뿐이라고 생각하며, 다양한 표현 방법들을 학습하고 다시 그것들을 섞어서 뒤흔드는 것, 궁극적으로는 ‘유리나가 가장 잘할 수 있는 음악을 하는 것’에 자신의 소명이 있다고 느낀다.

최근 작품
  • 인성과 아코디언, 양금, 25현금, 타악을 위한 ⟨위안⟩ (2019)
  • 25현금과 피아노를 위한 ⟨밀양, 아리랑⟩ (2019)
  • 산조가야금과 전자음향을 위한 ⟨소리 탐구자⟩ (2019)
  • 25현금 네 대를 위한 ⟨제한된 공존⟩ (2018)





Revised on Wednesday, September 18, 2019 15:36 (GMT+9) Time at South Korea

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